IQRA' BOOKS

Buku Online2u
T-SHIRT LABUH MUSLIMAH

T-Shirt Labuh Muslimah

BELI QURAN ONLINE

Beli Quran Online
MY FLICKR
www.flickr.com
wansaif's items Go to wansaif's photostream
Aug 22, 2008
Selamat Datang ke Iqra' Books

Semalam tetiba jer terasa nak tangkap gambar kedai, sebenarnya untuk buat proposal kepada MARA untuk membuat partition di bahagian ruang legar di hadapan kedai. Dah ada gambar tu, elok juga saya bercerita sedikit tentang kedai kami di Plaza Kangar. Rasanya belum pernah tulis entry lagi tentang kedai semenjak di buka Mac 2008 yang lalu. Elok juga buat khazanah artikel dalam blog nih.

Alhamdulillah, akhirnya IQRA' BOOKS beroperasi di Plaza Kangar tanggal Mac 2008 yang lalu. Tak sangka dah hampir 6 bulan kami beroperasi di tempat baru ini.


Selamat datang ke IQRA' BOOKS

Berkeluasan 500 kaki persegi. Sebelum masuk dulu rasa macam luas, tapi bila stok buku semakin bertambah dari bulan ke bulan, terasa sempit pula. Alangkah syoknya kalau dapat beroperasi dengan keluasan seperti MPH atau Popular atau Borders yang luasnya berkali-kali ganda rasanya.

Sebelum kami masuk kedai, banyak kali juga merayau-rayau ke kedai buku sampai ke Kuala Lumpur bagi mendapatkan idea untuk susun-atur kedai. Akhirnya tanpa bantuan pakar perunding, beginilah layout kedai kami yang tersusun dengan almari buku dan kaunter yang dibeli di kedai perabot terpakai. Alhamdulillah, bernasib baik dapat almari-almari yang baik dan bagus walaupun terpakai. Tak berapa berani nak invest banyak-banyak untuk infra. Dalam dok jimat rasanya dekat 10k juga habis untuk infra.

Kaunter pun beli yang terpakai. My staf, Kak Lina sedang sibuk key-in daya untuk sistem SmartPOS yang baru dibeli untuk memudahkan urusan pembelian. Senang sikit nanti untuk urusan pengiraan stok, re-order level, diskaun dan sebagainya. Pendek kata, kenala invest sikit untuk sistem bagi memudahkan kerja. Dekat RM 3 ribu juga investment untuk sistem ni.

Jauh beli rak ni. Beli di IKEA. Mula beli satu jer, baru-baru ni terpergi IKEA lagi sekali dan teruja untuk beli lagi satu sebab dah banyak gadjet-gadjet kecil untuk dijual seperti Badges-Brotherhood Arts, Pinkayu-from Indonesia, key chain, sticker-Krafhati, Lil Books-Krafhati, small and cute notebook-Ana Muslim dan macam-macam lagi la. Kalau ikut space tu memang tak muat dah, tapi berjaya adjust juga.

Kedai jadi agak sempit sekarang ni. Dengan pertambahan buku dan juga pertambahan rak, gondola dan meja. Buntu juga memikirkan bagaimana nak desain supaya lebih teratur, kemas dan yang paling penting boleh letak dan display lebih banyak buku supaya dapat tarik perhatian pelanggan untuk memborong sebanyak mungkin buku yang ada.

Novel kanak-kanak di susun atas meja ala-ala meja jepun yang dibeli di Ikea. Meja khusus untuk urusan pembelian t-shirt pun tak muat, akhirnya kena buka dan lipat atas novel-novel remaja. Sedang tengah uruskan dengan MARA untuk permohonan perluasan kedai. Ya Allah, permudahkan urusan kami untuk mendapat sedikit restu dari MARA untuk tujuan ini.

Menceburi bidang bisnes ini sebenarnya memberi peluang kepada kita untuk menambahkan keyakinan kita kepada kekuasaan Allah. Ya la, tak macam orang "makan gaji", memang dah "confirm" hujung bulan mesti gerenti dapat sekian-sekian gaji. Bila berniaga ni, memang benar-benar tak tahu dari mana datangnya rezeki untuk hari ini, esok, bulan depan dan seterusnya. Tapi tak boleh la buka kedai lepastu tunggu jer orang datang beli. Mestila kena buat promosi ker, dapatkan loyalty pelanggan, ceriakan kedai supaya menarik dan sebagainya.

Salah satu amalan yang baik untuk para peniaga ni ialah mengamalkan solat sunat Dhuha, yang tak berniaga pun digalakkan juga bukan spesifik untuk orang berniaga saja. Tapi setakat ini rasanya masih gagal maintain untuk beramal dengan "constant" dengan solat Dhuha ini. Kena perhebatkan lagi tekad dan usaha serta keyakinan.

2 in 1 sebenarnya Iqra'Books ni, sebab ada jual juga T-Shirt Labuh Muslimah.

Dah habis ruang dalam kedai, terpaksa display T-Shirt Labuh Muslimah ni di ruang legar hadapan kedai. Alhamdulillah, sambutan amat menggalakkan.

Aik. Dah habis gambar untuk buat penerangan. Setakat ini saja dulu cerita tentang Iqra' Books. Nak tahu lebih lanjut, silalah berkunjung ke kedai kami.

Labels:

PROFILE
Yahoo!
Gmail
Jaring
Friendster
Flickr
Celcom


See my complete profile
TWITTER
    follow me on Twitter
    [Most Recent Quotes from www.kitco.com]
    CHIT-CHAT
    KRONISMA
    ::raiyan-my girlfriend::
    ::ibah::
    ::tasneem::
    ::wan aisyah::
    ::wan aminah::
    ::wan salahuddin::
    ::wan balqis::
    ::wan muzaffar::
    BLOGGER
    ::raiyan-my girlfriend::
    ::missapple::
    ::muntalaq::
    ::hukamak::
    ::kamal san's::
    ::nitro::
    ::sudut dunia::
    ::fateh muntazar::
    ::janna::
    ::moeh::
    ::abu handzalah::
    ::ainul::
    ::adikcome::
    ::nixk::
    ::ilham qalbi::
    ::titian hidup::
    ::elmafraqi::
    ::eyzzahbatrisyia::
    ::fuhairah::
    ::mamaimran::
    ::Fakhrurrazy::
    PREVIOUS POSTS
    ARKIB
    KREDITS
    TRAFICC JAMMED



    Powered by

    © biCara seoranG musaFir. Blogspot Template by Isnaini Dot Com